Rozsądne odchudzanie

Rozsądne odchudzanie, czyli czy można schudnąć 5 kg w tydzień?

Tytuł dzisiejszego artykułu nie jest przypadkiem. Ilekroć widzimy tego typu reklamy w Internecie – łapiemy się za głowę. Jak bowiem można wierzyć w to, że można schudnąć pięć kilogramów w ciągu tygodnia?

Organizm nie jest fizycznie zdolny do osiągania takich rezultatów w tym czasie. Owszem, można odwodnić się z pięciu kilogramów. Raz, że nie jest to faktyczne odchudzanie, dwa – jest to bardzo niebezpieczne dla zdrowia, trzy – charakteryzuje się efektem jojo.

Rozsądne odchudzanie, czyli jakie?

Osobom, które pragną szybko schudnąć odpowiadamy wprost – proces odchudzania jest długotrwały. Nie można spalić tkanki tłuszczowej w tydzień, czy nawet miesiąc. Jeśli mamy do czynienia z nadwagą wynoszącą kilkanaście kilogramów trzeba się liczyć z tym, że odchudzanie trwać będzie kilkanaście miesięcy. Wszak, dobrym rezultatem jeśli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej w skali miesięcznej określa się 1-2 kilogramy.

Dieta odchudzająca

Pierwszym ważnym elementem odchudzania jest oczywiście dieta. O ile w przypadku małej nadwagi nie jest wymagana radykalna zmiana żywieniowa, o tyle w przypadku nadwagi równej kilkanaście kilogramów – jak najbardziej.

Diet odchudzających w Internecie jest mnóstwo. Jedne mniej, drugie bardziej skuteczne. Ważne jest jednak to, by jadłospis był zdrowy i pełnowartościowy (zawierał niezbędne minerały i witaminy, posiadał odpowiedni bilans wartości odżywczych).

Ponadto, dieta na odchudzanie charakteryzuje sie kilkoma cechami:

  • składa się z 5-7 posiłków
  • pory posiłków są stałe
  • zawiera minimum 2l płynów

Trening odchudzający

Równie ważnym elementem odchudzania jest trening. Realizacja ćwiczeń odchudzających pozwala bowiem spalić istniejącą tkankę tłuszczową. Możliwe jest to tylko w przypadku, gdy organizm spala więcej energi, niż jej dostarcza w postaci węglowodanów. Zatem można wysunąć wniosek, że skuteczność diety zależna jest od aktywności fizycznej organizmu.

Najpopularniejszą formą treningu na odchudzanie są wszelkiego rodzaju ćwiczenia o charakterze aerobicznym tj: bieganie, jazda na rowerze czy pływanie. W rzeczy samej – są to skuteczne ćwiczenia, których regularna realizacja pozwala spalić tkankę tłuszczową.

W naszej ocenie, najefektywniejszą formą treningową jest bieganie. Bieganie to najprostsza i najlepiej dostępna forma aktywności fizycznej. Wykorzystać ją można w celu spalania tkanki tłuszczowej, poprawy kondycji oraz samopoczucia.

Największym problemem początkujących biegaczy jest brak wiedzy na temat tego jak zacząć. Wszakże, ustalenie początkowych tras i tempo to nie lada wyzwanie. Z jednej strony pragniemy jak najszybciej osiągnąć zamierzony cel, z drugiej – zbyt duże zmęczenie nie należy do najprzyjmniejszych uczuć.

Specjalnie dla amatorów biegowego szaleństwa stworzyliśmy czterotygodniowy plan na start. Uwzględniamy w nim dystans startowy w postaci trzech kilometrów. To dystans z którym powinna poradzić sobie każda zdrowa jednostka.

Tydzień numer 1:

Poniedziałek: 3 kilometry biegu (tempo – trucht)

Wtorek: dzień wolny

Środa: 3 kilometry biegu (tempo – trucht)

Czwartek: dzień wolny

Piątek: 2 kilometry biegu (tempo trucht), 100 metrów marsz, 2 kilometry biegu (tempo wyższe)

Sobota: 4 kilometry biegu (tempo – trucht)

Niedziela: dzień wolny

Tydzień numer 2:

Poniedziałek: 3 kilometry biegu (tempo wyższe), 100 metrów marsz, 3 kilometry biegu (trucht)

Wtorek: 5 kilometrów biegu (trucht)

Środa: dzień wolny

Czwartek: 3 kilometry biegu (trucht), interwały 8 x 200 metrów (naprzemiennie sprint/marsz)

Piątek: dzień wolny

Sobota: 6 kilometry biegu (trucht)

Niedziela: dzień wolny

Tydzień numer 3:

Poniedziałek: 5 kilometrów bieg (wyższe tempo)

Wtorek: 7 kilometrów bieg (trucht)

Środa: dzień wolny

Czwartek: 5 kilometrów biegu (trucht), 6 x 100 metrów podbiegi (np. pod wiadukt, górkę)

Piątek: dzień wolny

Sobota: 8 kilometrów bieg (trucht)

Niedziela: dzień wolny

Tydzień numer 4:

Poniedziałek: 10 kilometrów bieg (trucht)

Wtorek: dzień wolny

Środa: 10 kilometrów bieg (trucht)

Czwartek: 8 kilometrów bieg (trucht), interwały 8 x 200 metrów (sprint/trucht)

Piątek: dzień wolny

Sobota: 10 kilometrów (umiarkowane tempo)

Niedziela: dzień wolny

Każdą sesję treningową należy poprzedzić 15-to minutowym stretchingiem. Po bieganiu dodatkowo należy przeprowadzić rozciąganie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *